
Det är viktigt att kommunens verksamhet har
förtroende hos allmänheten. Missförhållanden och oegentligheter kan orsaka
allvarliga skador. Det är därför viktigt att arbetstagare kan påtala
missförhållanden i den verksamhet som de arbetar i, så att kommunen får
kännedom och kan vidta åtgärder.
Alla
anställda i Sala kommun ska uppleva att de kan föra en öppen dialog om
situationen på sin arbetsplats. I vissa situationer är det dock svårt att
rapportera om missförhållanden öppet och där kommer visselblåsarfunktionen in.
Vad
är visselblåsning?
Syftet
med vår visselblåsningsfunktion är att fånga upp och agera på signaler om
eventuella missförhållanden i kommunens verksamhet. Du kan vara anonym som
visselblåsare och funktionen omfattar i huvudsak anställda men även andra som
har en arbetsrelaterad koppling till verksamheten, till exempel arbetssökande,
praktikanter, konsulter och förtroendevalda.
Det är
bara allvarliga missförhållanden som kan anmälas, och det ska finnas ett
allmänintresse av att de anmäls som exempelvis ekonomisk brottslighet, osund
konkurrens eller korruption.
Syftet
med visselblåsarfunktionen
Visselblåsning ska inte användas för att allmänheten ska kunna anmäla generellt
missnöje med kommunen eller dess verksamhet, utan att arbetstagare ska kunna
rapportera om missförhållanden. Allmänna synpunkter mot kommunen hanteras
därför inte inom ramen för visselblåsarfunktionen. Inte heller omfattas normalt
sett frågor som gäller den enskilde anställdes egna arbets- eller
anställningsförhållanden, utan detta ska hanteras enligt de vanliga
arbetsrättsliga och arbetsmiljörättsliga reglerna.
Visselblåsningar
hanteras av oberoende part
Visselblåsningar
hanteras inte av Sala kommun utan hanteras och utreds av en oberoende part.
Detta säkerställer att visselblåsare kan vara anonyma. Den oberoende parten
återrapporterar till en kontaktperson i kommunen.